Μια βουβή προτομή στο έλεος ορέξεων και «ιδεών»
Οἱ διαφορές ποὺ ὑπάρχουν ἀνάμεσα στοὺς ἀνθρώπους ἐνόνονται μέσα μου καὶ σβήνονται, καὶ ἔτσι εἶναι οἱ ἄνθρωποι ἴδιοι, ἀφοῦ ἐγώ τοὺς βλέπω ὅλους καὶ τοὺς βλέπω κατά τὸ δικό μου τρόπο, τὸν ἕνα".
Ίων
Δραγούμης , Φύλλα ημερολογίου Δ΄(1908-1912)
Διαβάζω μια είδηση-ανακοίνωση σε διάφορα blogs της Δυτικής Μακεδονίας: Κλιμάκιο συναγωνιστών της "Χρυσής Αυγής" από τη Δυτική Μακεδονία επισκέφθηκε τον τόπο καταγωγής του Ίωνα Δραγούμη,το Βογατσικό Καστοριάς, την Κυριακή 4 Αυγούστου 2013. Στην κεντρική πλατεία του Βογατσικού, όπου υπάρχει ο ανδριάντας [εννοεί προτομή] του Ίωνα Δραγούμη, ο συναγωνιστής [...], εκπροσωπώντας την Χρυσή Αυγή στη Δυτική Μακεδονία, κατέθεσε στεφάνι ως ελάχιστο δείγμα τιμής και μνήμης στον μεγάλο αυτόν Έλληνα ο οποίος δολοφονήθηκε από τους πολιτικούς του αντιπάλους στις 31 Ιουλίου 1920. Ο Εθνικός Ύμνος και ο ύμνος του κινήματος μας έκλεισαν την λιτή και σεμνή τελετή.
Δεν ξέρω γιατί αυτή η «τελετή μνήμης» μου έφερε στο νου τη σκηνή της σύλληψης και εκτέλεσης του Ίωνα εκείνον τον φρικτό Ιούλιο του 1920 στην Αθήνα απέναντι από το σημερινό Ηilton στην οδό Βασιλίσσης Σοφίας. Ο Ίωνας τώρα σύρεται σε «τιμές» από ένα σμάρι ανθρώπων που δεν είναι δυνατό να 'χουν αγγίξει τις ιδέες του, το πνεύμα του, τον πλούτο της γλώσσας του, την ευγένεια της ψυχής του. Και φαντάζει αυτό σαν μια ακόμα δολοφονία του. Για πάνω από ενενήντα χρόνια, από τον άδικο θάνατο του Ίωνα, το κατεστημένο συσκοτίζοντας, διαστρεβλώνοντας, αποσιωπώντας το έργο του και αφήνοντάς το στο έλεος κομματικών, πολιτικών και ιδεολογικών σκοπιμοτήτων κατέστησε τον αριστοκράτη και ευγενή της πολιτικής σκηνής Ίωνα Δραγούμη αποσυνάγωγο. Τέλος σχεδόν τον «δώρισε», σηκώνοντας με αδιαφορία του ώμους, στο κόμμα του μίσους. Η τελετή αυτή υπήρξε μια λαμπρή απόδειξη! Λυπούμαι που οι Βογατσιώτες μοιάζει να ενθάρρυναν την εκδήλωση (στην καλύτερη περίπτωση μπορώ να δεχτώ πως πιάστηκαν στον ύπνο). Και θλίβομαι επίσης βαθιά για την απουσία του Δήμου Ορεστίδος που επέτρεψε τη νέα βεβήλωση στο όνομα του Ίωνα.
Για την περίσταση αναρτώ εδώ το κείμενο του συγγραφέα Τάκη Θεοδωρόπουλου -δημοσιεύθηκε Σάββατο 30 Ιουνίου 2012 στη «Καθημερινή» -με το πνεύμα του οποίου συμφωνώ εν πολλοίς:
Ο λούμπεν εθνικισμός
Ο Ίων Δραγούμης δολοφονήθηκε από έναν οπαδό** του Βενιζέλου στο πεζοδρόμιο της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας, όπου και το μνημείο αφιερωμένο στη μνήμη του, το οποίο οι σημερινοί περαστικοί προσπερνούν αδιάφορα. Ως πρόξενος στο Μοναστήρι είχε προετοιμάσει τον Μακεδονικό Αγώνα. Αν και ορκισμένος αντίπαλος του Βενιζέλου, ο μεγάλος ηγέτης, όταν πληροφορήθηκε τη δολοφονία του, είπε πως «αν όλοι οι αντίπαλοί μου ήταν σαν τον Δραγούμη, η Ελλάδα θα ήταν διαφορετική» - τσιτάρω από μνήμης.
Ιων Δραγούμης (1878-1920) |
.............................................
* στη τσέπη του πανωφοριού του Π.Γ. βρέθηκε ένα νόμισμα κατά την αρχαία συνήθεια ως "οβολός στον βαρκάρη" των ψυχών.
** Κανονικό άγημα -επτά ή εννέα ανδρών- της ημι-παρακρατικής σωματοφυλακής του Βενιζέλου που τελούσε υπό τις διαταγές του παλιού μακεδονομάχου από την Κρήτη Παύλου Γύπαρη ("Γυπαραίοι") εκτέλεσε πυρ ομαδόν τον Ίωνα σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες. Το πτώμα έφερε και λογχισμούς ή δε κεφαλή του σχεδόν είχε αποταμεί.
Από τη φίλη Σόνια Ευθυμιάδου πήρα το παρακάτω mail:
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτή είναι η μοίρα των μεγάλων: να πεθαίνουν όχι μονάχα μία φορά. Γιατί πεθαίνουν και κάθε φορά που τους οικειοποιείται ο κάθε τυχόντας για δικό του όφελος. Μα δεν τους λιγοστεύει, αφού βρίσκεται εκεί το έργο τους, φωτεινό και λαμπερό,που τους υπερασπίζεται πάντα και στο ακέραιο. Αρκεί να θέλει κανείς να μην αφεθεί στις άναρθρες κραυγές και να το ψάξει έστω και λίγο. Γιατί τότε, δεν μπορεί, θα καταλάβει τι ακριβώς συμβαίνει.
(για σχόλιο το ετοίμασα, αλλά και πάλι δεν μπόρεσα)
(...)
ΑπάντησηΔιαγραφήΙουνίου 11 ,1905
Οι αρχαίοι Έλληνες έπαιρναν έναν θάνατο ανθρώπου και σ΄αυτόν στήριζαν μια ζωή, και γίνουνταν ένα δράμα. Τί είναι οι ήρωες; Άνθρωποι που πεθαίνουν και επειδή αξίζει να τους αγαπούμε, λυπούμαστε που πεθαίνουν. Η μοίρα η τραγική που φαίνεται ως κλώθει τη ζωή των ανθρώπων που είναι ήρωες, είνε ο θάνατός τους. Ο θάνατός τους ο βίαιος είνε αίγλη. Αυτό το κατάλαβαν οι αρχαίοι και έκαναν ήρωες τους ανθρώπους που πέθαιναν τραγικά (δηλαδή βίαια και πριν από τον καιρό τους). Και τους ανθρώπους αυτούς τους έκαναν καλούς, ευγενικούς,μεγάλους, για να ταράζη τους άλλους ανθρώπους ο θάνατός τους. Στην κοντή αυτή ζωή των ανθρώπων που πεθαίνουν έτσι, κεντούσαν επάνω στολίδια διάφορα, για να λυπηθούν οι άλλοι άνθρωποι, όταν εκείνους (τους ήρωες) τους παίρνει ο Χάρος. Στηρίζουν την τραγωδία στο θάνατο και κάνουν έπειτα αυτό το θάνατο να φαίνεται άδικος(...).
(Ιωνος Δραγούμη, ΑΝΕΚΔΟΤΑ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ)
Κι όμως είναι άξιο απορίας. Ύστερ' από τόσες εξαντλητικές συζητήσεις περί της ποιότητας της δημοκρατίας και του προσδιορισμού της έννοιάς της, βρισκόμαστε μπροστά στο φαινόμενο της χρυσαυγής. Που ήταν όλοι αυτοί, όταν γίνονταν οι συζητήσεις; Πριν λίγες δεκαετίες (ιστορικά, ασήμαντο χρονικό διάστημα) αυτός το τόπος κάηκε συθέμελα από τους φασίστες. Πως είναι δυνατόν να υπάρχουν σήμερα, θαυμαστές του πρωτεργάτη αυτής της καταστροφής;
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Δήμος καλύπτεται δυστυχώς πίσω από την κοινοβουλευτική νομιμοποίηση των ελληνόφωνων νεοναζί...
ΑπάντησηΔιαγραφήΤου χρόνου ελπίζω η προτομή του Ίωνα να περοφρουρηθεί και η οικογένεια τουλάχιστον να ζητήσει από το Δήμο να φροντίσει σύμφωνα με το νόμο περί προσβολής της μνήμης νεκρού.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ νόμος είναι σαφέστατος επ' αυτού:
Το ἄρθρο 365 τοῦ Ποινικοῦ Κώδικος ὁρίζει ὅτι :
«Ὅποιος προσβάλλει τήν μνήμη νεκροῦ μέ βάναυση ἤ κακόβουλη ἐξύβριση ἤ μέ συκοφαντική δυσφήμηση τιμωρεῖται μέ φυλάκιση μέχρις ἕξ μηνῶν».
Ἀπό τήν διάταξη αὐτή συνάγεται ὅτι ὁ σεβασμός τόν ὁποῖον ἐξασφαλίζει τό δίκαιον πρός τόν νεκρόν δέν ἀφορᾶ μόνον τό σκήνωμα αὐτοῦ, ἀλλά καί τήν ἐν γένει προσωπικότητα αὐτοῦ ἐν ζωῇ, ἡ ὁποία συνεχίζεται μετά θάνατον ὡς μνήμη τεθνεῶτος.
Προβλέπεται δέ καί χρηματική ἱκανοποίησις στούς συγγενεῖς τοῦ θανόντος κατά τάς διατάξεις τοῦ Ἀστικοῦ Κώδικος (ἄρθρον 57 Α.Κ.), ὡς καί ἄρσις τῆς προσβολῆς (ἄρθρον 57 Α.Κ.).