Μεγαλώνει το φεγγάρι νύχτα φωτεινή του Αυγούστου
μυρίζουν τ' άγρια γαρίφαλα μέχρι θανάτου
Μάρκος Μέσκος Ψιλόβροχο, LXV
Β' ΜΕΡΟΣ
Ανθισμένη εξώπορτα στο Βογατσικό (οικία Παναγ. Γιαννούλη, στα 1990 περίπου- φωτ. Ν.Τ.) |
"Οι Αμερικάνοι"
Από αριστερά προς τα δεξιά. Όρθιοι: Νικ. Νάντσιος, Αθαν. Τακαντζιάς, Αθαν. Σιμώτας, Χρ. Δαγκλές. Καθιστοί: Ζήσ. Ζώνας, Ιωάν. Παπανδρέου. Δεκαετία του '60 στον περίβολο του Αγίου Κωνσταντίνου. |
Ο ευεργέτης του Δημοτικού σχολείου Χρήστος Δαγκλές με το μεγαλοπρεπές παράστημα και ύφος και το θρυλικό πούρο αναμμένο και κρατημένο στο στόμα. Ο Ζήσης Ζώνας που υπηρέτησε και σαν πεζοναύτης στον Αμερικανικό στρατό. Ο πειραχτήριος και πληθωρικός Μηνάς Βράκας που κάποτε, με μια μικροσκοπική κινηματογραφική κάμερα για φιλμ των 8 χιλιοστών, κινηματογραφεί την ομήγυρη και τα ενδιαφέροντα της βόλτας σαν ρεπόρτερ. Ο Νίκος Νάντσιος με το παροιμιώδες του πάχος να ασθμαίνει πάντα, ακόμα και «στο ίσιωμα». Ο ευγενής Ντάφας Κορομήλης. Ο λεπτεπίλεπτος Θανάσης Τακαντζιάς ("Τσαγανάς"). Τώρα που τον φέρνω στο νου μου όλο και πιο πολύ μου μοιάζει με τον παππού στην ταινία "Η Τιμή των Πρίτζι". Ο ανήσυχος και φιλοσοφημένος Κώστας Σιμώτας ("Γκαντίνας"). Ο Κώστας Κατσές. Ο ψιλόλιγνος, μετρημένος και πρόωρα χαμένος Γιάννης Παπανδρέου. Είναι μαζί τους σχεδόν πάντα και ο δάσκαλος ο Κύριος Καλλίμαχος. Μια καθ’ εαυτού Λέσχη υψηλών προσώπων (VIP) και απαιτήσεων!
Εκπλήρωση
Χορός στα εξοχικά στον "Ασυρτό". Από αριστερά : Ανδρέας Βαϊνάς ("Ντούμπλης"), Γιάννης Καραλής, Κώστας Σαββαρίκας ('Παρτάλας"), Γιώργος Βιτούλας ("Ζιούρας"). |
Συναντιούνται με τους παιδικούς τους φίλους. Γλεντάνε ως το πρωί "στα εξοχικά" του Μπαμίνου (Χρήστου Κίτσιου) και του Μπλιούρα (Θανάση Βλάχου) στον Ασυρτό. Πίνουν, τραγουδάνε κι αγκαλιασμένοι χορεύουν με παλιά μεράκια. Τους καλοτυχίζουν όλοι. Οι νεώτεροι τους ζηλεύουν και όσο υπάρχει καιρός ακόμα σκέφτονται τον τρόπο να το σκάσουν κι αυτοί με την πρώτη ευκαιρία. Οι παλιοί φίλοι χαίρονται για τους τυχερούς κι ευκατάστατους συνομήλικους και κρυφά μελαγχολούν για τη δική τους στριμωγμένη ζωή. Κι όμως κι οι καλότυχοι… στην Αμέρικα …στριμωγμένη -πολύ!- ζωή κάνουν κι εκείνοι. Αλλά αυτό δεν γίνεται καθόλου φανερό εδώ. Θα φύγουν μετά τα στέφανα αγκαλιά μ’ ένα δροσερό κι όμορφο κορίτσι για τη σπορά του Βογατσικού στον Νέο Κόσμο… Όλο και πιο αραιά πλέον θα ξανάρχονται. Τη λιμουζίνα θα την αφήσουν φεύγοντας ίσως σε μάντρα της Αττικής προς πώληση.
Έρχονται "οι Μικροί"!
"Πλην θερινής περιόδου"
Αποδράσεις στα πέριξ
O "Nτακαράς"! |
"Τζιάμπας σινιμάς".Όπως... Σινεμά "Ο Παράδεισος"!
![]() |
"Σινεμά ο Παράδεισος" |
Μπορώ όμως να μιλώ για καλοκαίρι και να μην θυμηθώ τον τζιάμπα σινιμά; Ένα άρρωστο μεγάφωνο που εκπέμπει μια αντάξιά του βραχνιασμένη μουσική συνδεδεμένο μ’ ένα πικάπ της κακιάς ώρας. Ακούγονται κυρίως Τσάμικα, Καλαματιανά και Ρουμελιώτικα δημοτικά τραγούδια. Κι ύστερα:
-Ένα δύο, εναδύο, πφφ, πφφ, ένα, εναδύο… Απόψε στο χωριό σας το κινητό συνεργείο της Νομαρχίας (ή της Μεραρχίας, αναλόγως) θα προβάλλει μια δραματική αισθηματική ταινία. Η προβολή της ταινίας θα αρχίσει στις οκτώ και τριάντα. Η προβολή θα γίνει εις την πλατεία. Η προβολή είναι τελείως δ ω ρ ε ά ν !!!
Που πάει να πει τζιάμπα! Ο κυρ-Νομάρχης (ευλογημένο το όνομά του!) και ο Μέραρχος (μπράβο του κι αυτόν!) βάζουν την υπογραφή τους κι έτσι κάθε δεκαπέντε μέρες έχουμε αυτό το καλοδεχούμενο δώρο. Βάζουν τα μηχανήματα και την ταινία αυτοί οι δυο, η κοινότητα την Πλατέα κι η κυρά Ολυμπιάδα τον …τοίχο της, εμείς την ψάθινη καρέκλα και τα σκαπνιά. Για να μην τον αδικήσω βάζει καμιά φορά κι ο μπάρμπα- Λάμπρος τις καρέκλες του καφενείου του (όχι χωρίς φωνές και γκρίνια!) στους απαιτητικούς πελάτες που βαριούνται να κουβαλήσουν από το σπίτι. Ο Γιώργος Λιόγανος κι ο Πάντος Βιτανιώτης, θέλουν δε θέλουν, δανείζουν σε άλλους επιτήδειους τα στοιβαγμένα έξω από τα μανάβικά τους κασόνια.
Βάζει βέβαια και τη βροντερή του φωνή "ου Χρήστους τ’ Γκύρ’". Στεντορεία τη φωνή προβαίνει ου προυτόηρους (=πρωτόγερος, τελάλης) σε αναγγελία πρώτα από τη Λέσχη μεριά στο Παζάρι κι ύστερα από τον πλάτανο της Τζιαβέλαινας. Κλητήρας με τα όλα του. Θα μπορούσε να είναι μια χαρά τενόρος γιατί ήταν και καλλίφωνος. Αυτό που δεν μπορώ ακόμα να πιστέψω είναι πως προτού γεννηθεί ο πολύς Ρίτσαρντ Γκήρ είχαμε εμείς ήδη στο Βογατσικό έναν άμεσα εμπλεκόμενο με το σινεμά: τον ... Χρήστου τ’ Γκύρ’ !
Και ολίγη προπαγάνδα!
"Γουμαράγκαθα" (φωτ. Ν.Τ.) |
Ελληνικά επίκαιρα ("Κανείς δεν τους θυμάται. Δικαιοσύνη!")
Κατεβαίνοντας στο Σάντοβο για γιορτή. |
Παραίσθηση αστού
-Ακ’σέτι πάσα ένααααας. Ήρθι ου τζιάμπας σινιμάαααας! Του έργου θα χιρίσει στις ουκτώωωωωωω!!!
Και μόλις νυχτώνει, ώ του θαύματος, ξεκινά στον απέναντι τοίχο η προβολή με Νίκο Ξανθόπουλο, Παντελή Ζερβό, Λαυρέντη Διανέλλο, Άντζελα Ζήλια, Μάρθα Βούρτση, Βασιλάκη Καΐλα, Νίκο Κούρκουλο, Κώστα Κακαβά αν είναι να κλαίμε. Κι αν είναι για γέλια με Θανάση Βέγγο, Κώστα Χατζηχρήστο, Λάμπρο Κωσταντάρα, Βασίλη Λογοθετίδη, Διονύση Παπαγιαννόπουλο, Βασίλη Αυλωνίτη, Ντίνο Ηλιόπουλο, Γιάννη Γκιωνάκη, Νίκο Ρίζο, Γεωργία Βασιλειάδου και Σαπφώ Νοταρά.
Και πέφτω όπως τότε από το, έξαφνα αναποδογυρισμένο άνευ λόγου και αιτίας, καφάσι το αρπαγμένο από το μανάβικο, που μου χρησιμεύει για κάθισμα κρατώντας την κοιλιά μου από τα γέλια.
Το Τζουκ Μπόξ
Από το Στου Προφήτ’ Ηλία τα σοκάκια, μέχρι το Τα τρένα που φύγαν και την Άπονη Ζωή μέχρι Σήκω χόρεψε συρτάκι ή πονεμένα του Καζαντζίδη κι ως την Ιτιά Ιτιά λουλουδιασμένη. Κι από Γιάνγκα χορεύει η Άννα Μαρία, γιάγκα χορεύει και ο βασιλιάς… που είναι πολύ τη μόδας μέχρι το Με φωνάζουνε Τζίνι το τζίνι το τζίνι. Μεγάλο σουξέ και το πρωτότυπό του Στάσερα μι μπούτο. Καθώς η τσίκνα από τα ψητά αρχίζει να περιφέρεται δεν είναι μόνη αυτή που μας ξελιγώνει. Πολλά από τα κορίτσια των παραθεριστών είναι στην εποχή τους. Για χάρη τους γίνονται τόσα ξέφρενα γλέντια.
"...ο Πρίγκηπας των κρίνων"
Κι η Νικολέτα είναι ένα από αυτά. Στέκεται τα μεσημέρια μπροστά στο τζουκ μποξ και το φορτώνει μονόφραγκα. Ακούει ιταλικά τραγούδια και εκστασιάζεται με κλειστά μάτια. Φορά τζιν κι έχει δεμένο κόμπο στην κοιλιά το λευκό της πουκάμισο. Είναι κουρεμένη αγορίστικα και κυκλοφορεί με αγωνιστικό ποδήλατο! Θα χορέψει για πολλά χρόνια στο Λύκειο Ελληνίδων, θα γίνει αθλήτρια, γυμνάστρια κι έπειτα σαν προπονήτρια της Εθνικής ομάδας ρυθμικής γυμναστικής (ensamble), θα αξιωθεί το Χρυσό στην Ολυμπιάδα του Σίντνεϋ. Και,ναι! Την είδα να χορεύει έναν οργιαστικό Ζορμπά on camera τότε με τα παιδιά εκεί! Το πρόσωπό της πάντα μου θύμιζε τον Πρίγκηπα των Κρίνων της Κνωσού κι ας ήταν γυναικείο. Πέθανε πολύ νέα...
Καύτρες πυγολαμπίδες
Στο Λάκκο του Μητσιάν’ τα βράδια, έστηναν χορό οι λαμπυρίτσες (πυγολαμπίδες). Λειτουργεί άραγε η παιδική μας μνήμη τόσο παραμορφωτικά ή μήπως στ' αλήθεια όλες αυτές οι ζωντανές φωτιές έβγαιναν πράγματι από την καύτρα του τσιγάρου του μπάρμπα-Τσικάλου που ανηφόριζε νύχτα για το σπίτι αφού είχε πρώτα ξεσκονίσει όλο το παζάρι, μαζεύοντας αποτσίγαρα και συνάζοντας σε σακούλι τον λιγοστό τους καπνό, για να στρίψει αυτός δεύτερο χέρι τσιγάρο μιας και δεν είχε τα χρειώδη να αγοράσει μήτε και χύμα; Νομίζω ο μπάρμπα-Τσικάλος, καμπουριαστός και σκυμμένος αιώνια, ακόμα θα μαζεύει τις γόπες των τσιγάρων εκεί ψηλά που βρίσκεται τώρα. Γιατί τί άλλο να ’ναι άραγε όλα αυτά τα σκόρπια εκατομμύρια- δισεκατομμύρια άστρα παρεκτός σπίθες από την παιδεμένη καύτρα του τσιγάρου του;
ΝΩΝΤΑΣ ΤΣΙΓΚΑΣ
Η "Ντάντα" (η μικρή Αλεξάνδρα). Φωτογραφία του 1945 |
Πρωτοδημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα Το Βογατσικό (Αρ. Φ. 77 & 78, Περίοδος Β’ Ιούλιος -Αύγουστος και Σεπτέμβριος- Οκτώβριος 1991) με τον τίτλο" Επισκέψεις" και "Μνήμες καλοκαιριού", Τώρα ξανακοιτάχτηκαν, διορθώθηκαν, εμπλουτίστηκαν και ξαναδίνονται.
Οι παλιές ασπρόμαυρες φωτογραφίες προέρχονται από το φωτογραφικό αρχείο του
Νώντα Τσίγκα.
Νώντα Τσίγκα.
http://blogs.sch.gr/gymkoris/2012/10/21/%CE%B4%CE%B7%CE%BC%CE%AE%CF%84%CF%81%CE%B7%CF%82-%CF%88%CE%B1%CE%B8%CE%AC%CF%82-%CE%BF%CE%B9-%CF%80%CE%B9%CF%84%CF%83%CE%B9%CF%81%CE%AF%CE%BA%CE%BF%CE%B9-%CE%BA%CE%B5%CE%AF%CE%BC%CE%B5%CE%BD%CE%B1/
ΑπάντησηΔιαγραφήΈνα αφιέρωμα στους "μικρούς ήρωες..." από το blog του Γυμνασίου Κορησού, υπερδεσμός.. στην καλαίσθητη και πολύτιμη ανάρτησή σου, Νώντα !
Ευχαριστούμε
Σημαντικές αυτές οι αναβαπτίσεις στο χωριό. Θυμάμαι σαν πιτσιρίκος το μεγάλο μου παράπονο ήταν γιατί εμείς δεν είχαμε χωριό. Πολλά από τα παιδιά στην γειτονιά, με την λήξη της σχολικής χρονιάς έφευγαν για τις ιδιαίτερες πατρίδες τους με τα μάτια τους γεμάτα από την προσμονή των παιχνιδιών. Εμείς όμως παραμέναμε στην Αθήνα φλεγόμενοι στο καμίνι της. Πως να εξηγούσε, η έρμη, στο πενταετές το ολοκαύτωμα της Σμύρνης;
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν φαίνεται ποιος έγραψε το κείμενο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι η πιό πολύτιμη ανάμνηση από τα αξέχαστα εκείνα καλοκαίρια: Σούρουπο, στην αυλή της Πάτρας, ένα κατάξανθο αγόρι, μόλις 10 χρονών, να κρατάει μαγεμένο ένα ολόκληρο ακροατήριο από μικρούς και μεγάλους, με τις φιγούρες του Καραγκιόζη που χορεύαν μαζί με το γέλιο μας, και που ήταν όλες φτιαγμένες από τα χέρια του και "ζούσαν" ακόμη και στο φώς της μέρας, μακρια από τον "μπερντέ", μιας και τις είχε δώσει τα χρώματα από το ουράνιο τόξο με τις ξυλομπογιές του. Τιμή εισόδου: ένα απόκομα από παλιά εισιτήρια (ρόζ, πράσινο, πορτοκαλί) του λεωφορείου του Τσιατσιούλη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠράγματι υπέροχες εικόνες. Μου θυμίζει την ταράτσα μας στην Άνω Δάφνη (Κατσιπόδι) όπου πίσω από ένα αναποδογυρισμένο τραπέζι που στα πόδια του είχαμε στερεώσει ένα σεντόνι παίζαμε Καραγκιόζη στα πιτσιρίκια της γειτονιάς. Για φως είχαμε στερεώσει κάποια κεριά που έκαναν το θέαμα συναρπαστικό, μέχρι που ένα απ' αυτά πυρπόλησε το σεντόνι και κοντέψαμε να καούμε σαν τα ποντίκια. Πάει και το θέαμα για την μαρίδα, χώρια οι απανωτές από την μάνα μας.
ΔιαγραφήΑγαπητέ sapiens ,
ΑπάντησηΔιαγραφήη αστυνομική μου ταυτότητα γράφει "τόπος γεννήσεως Αθήνα" αλλά βλέπεις χρειάστηκε να το πάω ανάποδα...
Τώρα κοιτάζω από την πόλη το παρελθόν μου στο χωριό. Δεν λέω, νοσταλγία, ίσκιοι αγαπημένοι, νεκροί πραγματικές απουσίες....
Αλλά το χωριό έχει οδύνη, σκληρότητα μέσα στον ασφυκτικό εναγκαλισμό του. Είναι δάκτυλο που δείχνει και ελέγχει.. Η απόσταση έχει στομώσει τα μαχαίρια τόσων αρνητικών εμπειριών που δεν θίγω σχεδόν καθόλου... Γιατί αυτό που προέχει εδώ να αναδειχθεί είναι η συμφιλίωση με ότι ζήσαμε. Και με τον Τόπο η αγαπητική σχέση.
Νώντα μου, αυτήν την εικόνα που έχει κάποιος που ζει την ζωή στο χωριό εγώ δεν την είχα. Απλά ζήλευα τους άλλους που έφευγαν. Ως πενταετές ήθελα κι εγώ ένα χωριό! Πολλές φορές το δημιουργούσα με την φαντασία μου και το τοποθετούσα κάπου μεταξύ Δάφνης και Μπραχαμίου. Τότε εκεί είχε μπαξέδες με ζαρζαβατικά και καλαμπόκια. Το ονόμαζα κι εγώ "το χωριό μου"
ΔιαγραφήΑγαπητέ μου "απορών"
ΑπάντησηΔιαγραφήΒεβαίως και υπογράφω ("στο κάτω κάτω της γραφής"...) φαρδιά πλατιά!
Τσατσιάνα,
ΑπάντησηΔιαγραφήαλήθεια ακόμα απορώ γιατί δεν έγινα "καραγκιοζοπαίχτης". (Κι απλώς κατάντησα για κάποιους να είμαι ένα απλός "καραγκιόζης" που ενοχλεί...).
Δεν θέλω βέβαια μέσα στο κλίμα που περιέγραψες να βάλω με πολλές λεπτομέρειες και το επισφράγισμα κάθε τέτοιας βραδιάς. Τρεις γυναίκες (ξέρεις εσύ τώρα...) τηγανίζουν στο στενάχωρο κελάρι σε "πετρογκάζ" πιπέρια, μελιτζάνες, κολοκυθάκια και πατάτες τηγανητές από Σάντοβο μεριά... Σάλτσα από ντομάτα του μπαχτσέ και στρώσιμο του τραπεζιού στο ημίφως και τη δροσιά της αυλής.Ο Γκιώνης παρών. Τ' αστέρια ψηλά καρφιτσωμένα γνέφουν ακαταλαβίστικα. ΔΙΝΩ "ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΜΟΥ ΟΛΟΚΛΗΡΟ" ΣΗΜΕΡΑ ΓΙΑ ΕΝΑ ΤΕΤΟΙΟ ΞΑΝΑ ΤΡΑΠΕΖΙ ...
Αλλά παρακαλώ φέρτε μου απαραιτήτως πίσω εκείνες τις τρεις γυναίκες...Λούδα Ειρήνη Κλεοπάτρα! Φωνάζω...
Οι φωνές μας ενώνονται απόψε... Όπως ξέρεις καλα, οι θύμησες ξεκιναν πάντα απο την όσφρηση. Θα πρόσθετα το "σφαγμενο" καρπούζι, η φρέσκια φέτα απο τον τενεκέ (σαν πυχτός ασβεστης) και το καρβελι που τοκοβαν κρατώντας το στο στήθος κι ετρεμα μη ξεφύγει το μαχαίρι...
Διαγραφή